BEAUTY NUTRITION

BLOG

20.12.2018

Jak jeść więcej warzyw i owoców? "try smarter, not harder"

1.

Urozmaicaj

Kupuj owoce i warzywa pod każdą postacią:

- świeże (słupki marchewki do hummus, talarki ogórka do kanapki)

- kiszone (łatwo dostępne kapusta i ogórki)

- mrożone (kalafior do zupy, truskawki do owsianki)

- suszone (figi do jaglanki, rodzynki do pieczonych jabłek)

 

2.

Próbuj różnych technik kulinarnych

Każda technika nadaje charakterystyczny smak oraz swoistą konsystencję.

Nie wszystko musi być surowe: gotuj na parze i wodzie, duś, piecz.

Wybierz się w kulinarną podróż i szukaj swoich ulubieńców, po których będziesz sięgać z przyjemnością.

 

3.

Poznaj nowe smaki

Może:

- nie próbowałaś żadnego z niżej wymienionych?

- część z nich kiedyś poznałaś, ale już o nich zapomniałaś?

- większość stanowi Twój chleb powszedni, ale znalazłaś wyjątek, którego nie jadłaś?

Lista mniej „codziennych” dostępnych w supermarkecie lub składników dań w restauracjach
czosnek czarny, czerwony banan, fenkuł, karambola, karczoch, kumkwat, liczi, miechunka, okra, papaja, pasternak, pomidor kumato, roszponka, skorzonera, topinabur, ziemniak fioletowy

 

Jeśli nie chcesz eksperymentów, sięgnij po różne odmiany produktów tradycyjnych, na przykład jabłek czy ziemniaków.

 

4.

Zacznij od podstaw

Zrób test smakowy samego warzywa i owocu, bez dodatku przypraw, soli i cukru.

Po pierwsze: przekonasz się z jak dobrym surowcem masz do czynienia – czy spełnia Twoje preferencje, czy nadaje się do potrawy, czy jest świeży i dobrej jakości.

Po drugie: wiesz jak bardzo słony i jednocześnie słodki potrafi być sam pomidor bez dodatków? Nawet jeśli używasz danego produktu na co dzień, spróbuj zanim doprawisz - może to zmniejszyć niepotrzebny dodatek soli i cukru.

 

5.

Przetwórz na smoothie i musy

Szybkie i zdrowe – smoothie możesz wypić, do musu niezbędna będzie łyżeczka. Jeśli nie posiadasz sprzętu lub nie masz ochoty na zmywanie, wypróbuj różnych opcji na mieście.

Smoothie: nie musisz od razu inwestować w najlepszy blender na rynku, zacznij od użycia sprzętu, który może masz już w domu. Zanim wybierzesz się na zakupy w celu zakupu większej ilości składników, spróbuj od podstawowych połączeń smakowych, takich jak świeży szpinak plus banan.

Szybki owocowy mus na słodko
Czas przygotowania do 10 minut
Zetrzyj słodkie jabłka na tarce, dodaj rodzynki, całość przełóż do garnka i doprowadź do wrzenia, następnie zmniejsz temperaturę. Po odparowaniu większości wody z owoców, dodaj łyżeczkę cynamonu, wymieszaj. Jeśli wolisz gładki mus, możesz zblendować. Podziel na dwa pudełka, jedno włóż do lodówki (zawartość do spożycia w ciągu 1 tygodnia), a drugie zamroź (spożyj w ciągu 1 miesiąca od przygotowania).

 

6.

Bądź gotowa albo kupuj gotowce

Nie trać czasu i kupuj produkty pozbawione części niejadalnych (na przykład słupki batatów gotowe do upieczenia, umyty świeży baby szpinak).

Pozostałe warzywa i owoce, raz w tygodniu, od razu po zakupie (oprócz produktów mało trwałych typu awokado):

- umyj

- część obierz i pozbaw części niejadalnych (ogonki, pestki, stwardniałe łodygi)

- pokrój

- surowe schowaj do pudełek i włóż do lodówki (spożyj w ciągu kilku dni)

- resztę poddaj obróbce termicznej, schowaj do pudełek i włóż do lodówki (spożyj w ciągu kilku dni)

 

7.

Jedz do każdego posiłku, ale mądrze

Jeśli do kawałka czekolady jadasz owoc, zjedz najpierw mniej słodką część posiłku - na przykład zacznij od pomarańczy, a następnie zjedz czekoladę. Jeśli zamienisz tą kolejność, jeden z produktów straci na słodkim smaku i możliwe, że zniechęcasz się tym do warzyw lub owoców.

 

8.

Zjedz zupę warzywną

Wybierz jedną z klasycznych zup polskiej kuchni, krem z sezonowych warzyw, francuską cebulową czy włoską minestrone – na lunch, na kolację, na zdrowie!

 

9.

Do dekoracji

Nie musisz zawsze wybierać dań z owocami lub warzywami. Gdy masz ochotę na kawałek sernika, posyp go garścią borówek amerykańskich, a obok połóż listek mięty.

Tak samo z daniami wytrawnymi, które same w sobie nie zawierają warzyw.

Kieruj się zasadą dodatku koloru do dania - dzięki temu, że jemy również oczami, wpłyniesz na swój organizm poprzez pobudzenie trawienia i polepszenie wchłania składników odżywczych z potrawy.

 

10.

Testuj połączenia z przyprawami

Korzystaj z łatwo dostępnych świeżych przypraw korzeniowych, takich jak imbir i kurkuma.

Kupuj różne świeże zioła w doniczkach, które nie tylko będą stanowić element potrawy, czy użyjesz ich do dekoracji dań, ale będą też zdobić kuchnię.

Próbuj nowych przypraw i warzyw suszonych, takich jak suszony czosnek niedźwiedzi czy suszone na słońcu pomidory.

 

11.

Ignoruj rzeczy nieistotne

Nie przejmuj się tym, kiedy najlepiej przyswaja się likopen lub jakie straty witamin zachodzą podczas mrożenia – zwykle jest to ostatnia rzecz, którą powinnyśmy się martwić.

Niniejsza informacja o użyciu plików Cookies jest częścią Polityki Prywatności.
Aby dowiedź się więcej o Beauty Nutrition oraz o tym jaki sposób chronimy informacje o użytkownikach strony beautynutrition.pl przeczytaj Politykę Prywatności.
Polityka cookies